Algemene voorwaarden
Artikel 1. Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder”
Opdrachtnemer:
Karin van den Bos Coaching Vlaardingen
Opdrachtgever:
De natuurlijke rechtspersoon die aan Opdrachtnemer opdracht heeft verstrekt tot het
verrichten van diensten op het gebied van coaching, training, advisering, cursussen of
aanverwante werkzaamheden dan ook uitgevoerd in het kader van een opdracht
Client/coachee:
Degene die deelneemt aan een begeleidings-, training, cursus, advies- of coachtraject, het
laatste als hij niet zelf de opdrachtgever is,
Diensten:
Alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, die voortvloeien uit, dan wel direct
verband houden met de opdracht, een en ander in de ruime zin des woords.
Overeenkomst:
Elke afspraak tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer tot het verlenen van Diensten door
de Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever.
Artikel 2 Toepasselijkheid van deze voorwaarden
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten
waarbij opdrachtnemer diensten aanbiedt of levert. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn
slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen;
2. Niet alleen opdrachtnemer maar ook alle personen of ondernemingen die bij de uitvoering
van enige opdracht voor de opdrachtgever zijn betrokken, kunnen op deze algemene
voorwaarden een beroep doen;
3. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende opdrachten en
vervolgopdrachten van de opdrachtgever;
4. Eventuele inkoop- of andere algemene voorwaarden van de opdrachtgever zijn niet van
toepassing, tenzij deze door opdrachtnemer uitdrukkelijk schriftelijk zijn aanvaard.
5. Indien enen of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd
mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van
toepassing. Opdrachtgever en Opdrachtnemer treden alsdan in overleg om een nieuwe
bepaling ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepaling overeen te kome, zoveel
mogelijk in overeenstemming met het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling
Artikel 3. Offertes
1. De door opdrachtnemer gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30
dagen, tenzij anders aangegeven. Opdrachtnemer is slechts aan de offertes gebonden indien
de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen worden bevestigd;
2. De prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief BTW, tenzij anders aangegeven;
3. Offertes zijn gebaseerd op de bij opdrachtnemer beschikbare informatie.
Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomst
1. Met de opdrachtnemer gesloten overeenkomsten leiden voor opdrachtnemer tot een
inspanningsverplichting, niet tot een resultaatsverplichting, waarbij opdrachtnemer
gehouden is haar verplichtingen zodanig na te komen, als naar normen van zorgvuldigheid
en vakmanschap naar de maatstaven van het moment van nakomen van opdrachtnemer
verlangd kan worden. Opdrachtnemer zal de richtlijnen en gedragsregels van de NOBCO
naar beste inzicht en vermogen naleven;
2. Indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, heeft
opdrachtnemer het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden. Dit zal
altijd in overleg met de opdrachtgever geschieden;
3. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan opdrachtnemer aangeeft
dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen
dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer
worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens
niet tijdig aan opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van
de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten
volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen;
4. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat
opdrachtnemer is uit gegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of
onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor haar kenbaar behoorde
te zijn;
Artikel 5. Contractduur en opzegging
1. Als de tussen partijen gesloten overeenkomst betrekking heeft op het meer dan eenmaal
leveren van dezelfde prestatie, wordt deze geacht te zijn aan gegaan voor onbepaalde tijd
tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.
2 Beide partijen kunnen te allen tijde de overeenkomst schriftelijk opzeggen. Indien de duur
van de opdracht een jaar of langer is, dienen partijen een opzegtermijn van tenminste 3
maanden in acht te nemen.
Artikel 6. Wijziging van de overeenkomst
1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke
uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen,
zullen partijen de overeenkomst tijdig en in overleg dienovereenkomstig aanpassen;
2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het
tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Opdrachtnemer zal de
opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen;
3. Indien wijziging of aanvulling van de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve
consequenties heeft, zal opdrachtnemer de opdrachtgever hierover tevoren inlichten;
4. Indien een vast honorarium is overeengekomen zal opdrachtnemer daarbij aangeven in
hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit
honorarium tot gevolg heeft.
Artikel 7. Geheimhouding
1. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het
kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie
geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit
de aard van de informatie.
2. Aan de opdracht zal door opdrachtnemer niet zonder toestemming van de opdrachtgever
extern gerefereerd worden.
Artikel 8. Intellectuele eigendom
1. Voor zover auteurs-, merk-, modellen,- handelsnaam-, of andere rechten van intellectuele
eigendom berusten op de door opdrachtnemer ter uitvoering van de overeenkomst geleverde
diensten, is en blijft opdrachtnemer houder respectievelijk eigenaresse van deze rechten. De
opdrachtgever mag de stoffelijke dragers van deze rechten uitsluitend gebruiken voor het
doel waartoe deze aan de opdrachtgever verstrekt zijn, deze niet vermenigvuldigen en
auteurs-, merk-, model-, handelsnaam-, en andere aanduidingen niet wijzigen of
verwijderen;
2. Opdrachtnemer behoudt het recht om de bij de uitvoering van de werkzaamheden
opgedane kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen vertrouwelijke
informatie ter kennis van derden wordt gebracht.
Artikel 9. Betaling
1. Betaling dient tenzij schriftelijk anders overeengekomen te geschieden binnen 14 dagen
na factuurdatum, op een door opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is
gefactureerd. Betaling zal plaatsvinden zonder aftrek, compensatie of opschorting uit welke
hoofde dan ook;
2. Indien de opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet uiterlijk op de vervaldag heeft
betaald, zal hij automatisch in gebreke zijn, zonder dat verdere ingebrekestelling vereist is.
In geval van betalingsverzuim door de opdrachtgever is opdrachtnemer gerechtigd alle ten
behoeve van de opdrachtgever te verrichten werkzaamheden met onmiddellijke ingang te
staken of op te schorten, zonder dat zij daarvoor op enige wijze jegens de opdrachtgever
schadeplichtig kan worden.
2. Ingeval van betalingsverzuim is de opdrachtgever voorts een vertragingsrente
verschuldigd over de openstaande vorderingen gelijk aan de wettelijke rente;
4. In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de opdrachtgever zullen
de vorderingen van opdrachtnemer en de verplichtingen van de opdrachtgever jegens
opdrachtnemer onmiddellijk opeisbaar zijn;
5. Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste
plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die
het langst open staan, zelfs al vermeldt de opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft
op een latere factuur;
6. Als van opdrachtnemer meer dan de gebruikelijke inspanning wordt verlangd ter
uitvoering van de overeenkomst, kan opdrachtnemer voor aanvang van haar werkzaamheden
betaling (of daarmee gelijk te stellen zekerheid) eisen.
Artikel 10. Incassokosten
In geval opdrachtgever in verzuim is met de volledige betaling van de door opdrachtnemer
aan opdrachtgever in rekening gebrachte bedragen dan is opdrachtgever aan
opdrachtnemer buitengerechtelijke kosten verschuldigd, waarbij het navolgende geldt:
a. Voor zover opdrachtgever niet handelde in de uitoefening van een beroep of bedrijf maakt
opdrachtnemer aanspraak op een bedrag gelijk aan de wettelijk maximaal toegestane
vergoeding ter zake buitengerechtelijk incassokosten, zoals is bepaald in en wordt
berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke Incassokosten, voor
zover het openstaande bedrag – na het intreden van het verzuim – niet alsnog na
aanmaning binnen 14 dagen gerekend vanaf de dag liggende na de dag van aanmaning
door opdrachtnemer wordt voldaan.
b. Voor zover opdrachtgever handelde in de uitoefening van een beroep of bedrijf maakt
opdrachtnemer aanspraak op vergoeding van de buitengerechtelijke (incasso)kosten,
welke kosten in dat geval, in afwijking van artikel 6:96 lid 4 BW en in afwijking van het
Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten, reeds nu voor alsdan worden
vastgesteld op een bedrag gelijk aan 15% van de totaal openstaande hoofdsom met een
minimum van EUR 75,00 voor iedere gedeeltelijk of volledig onbetaald gelaten factuur.
Artikel 11. Aansprakelijkheid
1. Opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid, hoe dan ook, voor schade
ontstaan door of in verband met door haar verrichte diensten, tenzij de opdrachtgever
aantoont dat de schade is veroorzaakt door opzet of grove schuld van opdrachtnemer
2. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot de factuurwaarde van de opdracht,
althans dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft;
3. In afwijking van hetgeen in lid 2 van dit artikel is bepaald wordt bij een opdracht met een
langere looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de
laatste zes maanden verschuldigde factuurbedrag,
4. Indien door of in verband met het verrichten van diensten door opdrachtnemer of
anderszins schade aan personen of zaken wordt toegebracht, waarvoor opdrachtnemer
aansprakelijk is, zal die aansprakelijkheid zijn beperkt tot het bedrag van de uitkering uit
hoofde van de door opdrachtnemer afgesloten algemene aansprakelijkheidsverzekering, met
in begrip van het eigen risico dat opdrachtnemer in verband met die verzekering draagt.
5. Elke aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor bedrijfsschade of andere indirecte schade
of gevolgschade, van welke aard dan ook, is nadrukkelijk uitgesloten.
Artikel 12. Annulering/ beëindiging van de overeenkomst
1. Opdrachtnemer heeft het recht om zonder opgave van reden een cursus, training,
begeleidings-of coachtraject te annuleren of deelname van een opdrachtgever te weigeren
dan wel de door de opdrachtgever aangewezen coachee te weigeren, in welke gevallen de
opdrachtgever recht heeft op terugbetaling van het volledige door deze aan opdrachtnemer
betaalde bedrag;
2. De opdrachtgever voor een cursus, training, begeleidings-of coachtraject heeft het recht
deelname aan of de opdracht voor een cursus, training, begeleidings-of coachtraject te
annuleren per aangetekend verzonden brief;
3. Annulering door de opdrachtgever van de opdracht kan tot 4 weken voor aanvang van de
cursus, training, begeleidings-of coachtraject kosteloos geschieden. Bij niet annulering is de
opdrachtgever verplicht het totaalbedrag van de cursus, training, begeleidings-of
coachtraject te voldoen.
4. Bij annulering binnen 4 weken tot en met 1 week voor aanvang van de cursus, training,
begeleidings-of coachtraject is opdrachtnemer gerechtigd om 50% van het verschuldigde
bedrag in rekening te brengen en bij annulering binnen een week het volledige bedrag.
5. Ingeval de opdrachtgever dan wel de door de opdrachtgever aangewezen coachee na
aanvang van de cursus, training, begeleidings-of coachtraject de deelname tussentijds
beëindigt of daaraan anderszins niet deelneemt, heeft de opdrachtgever geen recht op enige
terugbetaling, tenzij de bijzondere omstandigheden van het geval, naar het oordeel van
opdrachtnemer, anders rechtvaardigen.
5. Een individueel begeleidings- of coachgesprek kan tot 48 uur voor aanvang van het
gesprek kosteloos worden afgezegd c.q. verplaatst. Bij afzegging c.q. verplaatsing binnen 48
uur is opdrachtnemer gerechtigd om het volledige tarief dat is afgesproken voor het gesprek
in rekening te brengen met een minimum van 90 euro. Indien de opdrachtgever dan wel de
aangewezen coachee niet op het geplande gesprek verschijnt, worden dezelfde tarieven
gehanteerd.
6. Als één der partijen wezenlijk tekort schiet in de nakoming van haar verplichtingen en na
hier uitdrukkelijk door de andere partij op gewezen te zijn, deze verplichting niet binnen een
redelijke termijn alsnog nakomt, is de andere partij bevoegd de overeenkomst te beëindigen
zonder dat de beëindigende partij de tekort komende partij enige vergoeding verschuldigd is.
De tot de beëindiging wel geleverde prestaties worden op de overeengekomen wijze betaald.
Artikel 13. Persoonsgegevens
1. Door het aangaan van een overeenkomst met opdrachtnemer wordt aan opdrachtnemer
toestemming verleend voor automatische bewerking van de uit de overeenkomst verkregen
persoonsgegevens. Deze persoonsgegevens zal opdrachtnemer uitsluitend gebruiken voor
haar eigen activiteiten.
Artikel 14. Geschillenbeslechting
1. Op iedere overeenkomst tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is Nederlands recht
van toepassing;
2. Indien Opdrachtnemer en opdrachtgever c.q. cliënt een geschil hebben voortvloeiend uit
deze overeenkomst, zijn zij gehouden eerst te trachten dit geschil in overleg op te lossen en
als dit niet lukt gebruik te maken van de klachtenprocedure van de NOBCO. Deze is te vinden
op https://www.nobco.nl/organisatie/klachtenprocedure-nobco
3. Geschillen voortvloeiende uit overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing
zijn en die niet behoren tot de competentie van de kantonrechter, zullen worden
onderworpen aan de bevoegde rechter van het arrondissement waarbinnen opdrachtnemer
gevestigd is.
Vlaardingen, november 2021