“Wie anderen wil leiden moet eerst zijn eigen meester worden”.
De afgelopen maanden ben ik als externe examinator veel betrokken geweest bij het afnemen van tussenevaluaties en eindgesprekken van de opleiding Management & Leiderschap op de Hogeschool Rotterdam. Zo mooi om een stukje mee te mogen lopen met leiders in hun ontwikkeling.
Ook mocht ik de laatste maanden verschillende leidinggevende begeleiden in hun ontwikkeling en vraagstukken in deze roerige en onzekere tijden. Vraagstukken bestaan o.a. vragen al hoe de verbinding te houden met het team, hoe ga ik om met demotivatie, mentale problemen, hoe blijf ik in balans en ook zingevingsproblematiek speelt een grote rol in de gesprekken.
Leiderschap is meer dan managementtechnieken
Leiderschap, leidinggeven gaat over zoveel meer dan alleen het heel goed uit kunnen voeren van taken en theoretisch en analytisch onderlegd zijn. Het kennen van modellen, theorieën en managementtechnieken kan pas goed uit de verf komen wanneer je je als leider ook bewust bent van jezelf. Leiderschap gaat over omgaan met mensen. Daarom is het zo belangrijk dat je beschikt over zelfkennis, dynamieken in organisaties, mensen en teams, de onderstroom. Cruciaal is dus de balans tussen analytisch, het kennen van theorieën en management technieken en en het kennen van jezelf en je eigen emotionele en mentale processen. Over hoe jezelf omgaat met emoties, kwetsbaarheid en contact. Het ontwikkelen van wat de zogenoemde soft skills is onontbeerlijk voor het leidinggeven.
Verbindend en mensgericht leiderschap
Verbinden, contact maken en mensgericht leiderschap is nog nooit zo belangrijk geweest als het afgelopen jaar. Hoe houdt je de verbinding met jezelf en je teams als je op afstand werkt. Hoe ondersteun je je medewerkers op het mentale vlak, hoe zorg voor rust en balans in deze voor velen, zware tijden.
Dan zijn de volgende vragen belangrijk; hoe hou jij de balans, hoe manage jij jezelf? Hoe sta jij in verbinding, hoe maak je contact? Hoe ga je om met emoties, angsten, onzekerheid en onrust?
Wie ben jij?
Cruciaal is het kennen van jezelf. Wie ben jij als leidinggevende, als mens, wat zijn jouw waarden en overtuigingen, wat is je visie? Wat voel je, wat denk je wat zie je, hoe luister jij, wat hoor je? Hoe reageer je en waarom? Wat zijn jouw angsten en hoe ga je daarmee om? Wat ken je, waar wil je naar toe? Wat mag er zijn en wat niet? Hoe dek jij de tafel voor jouw team of organisatie?
Om leiding te geven dien je dus eerst leerling te zijn zodat je jezelf meester wordt, dat behelst niet alleen kennis en theorie en taken goed kunnen uitvoeren en systemen te beheersen. Dat vraagt om mensenkennis en die begint bij jou!
Systemen
Als leider krijg je namelijk te maken met systemen, daar bedoel ik niet mee, computer en softwaresystemen. Je krijgt te maken met mensen. Ieder mens komt ergens vandaan net als jij. Ieder mens komt uit een systeem met zijn of haar overtuigingen en waarden. Ieder mens heeft zijn of haar verhaal. Om naar verhalen te kunnen luisteren dien je je eigen verhaal ook te kennen. Zodat je eerst begrijpt en dan begrepen kunt worden zoals Stephen Covey zegt.
Bewust leiderschap
Wees je dus bewust als leidinggevende van wie je bent, zodat je ook bewust jouw leiderschap kunt inzetten en kan zorgen voor mensgericht leiderschap waarbij contact, verbinding, luisteren, horen, erkennen. Het ontwikkelen van zelfkennis, kennis van dynamieken en krachtenvelden zullen leiden tot de juiste interventies waardoor mensen graag bij jou willen blijven werken en taken met plezier worden opgepakt. Ieder vanaf zijn eigen plek. Wordt jezelf meester en geef je meesterschap door.
Heb je een vraagstuk met betrekking tot je leiderschap of team? Online gesprekken behoren tot mogelijkheden. Via deze link kun je contact opnemen en je gegevens achterlaten om een online gesprek te boeken.
Ik help je graag verder op weg in jouw leiderschap.