WERKWIJZE

Coaching is de sleutel naar bewustzijn en groei voor zowel individu als team.

Coaching is een Engelse term en kent vele definities. In het Engels wil het zoveel zeggen als trainen en informeren. In mijn praktijk wil ik daaraan toevoegen: het bieden van ondersteuning aan iedereen die zichzelf in positieve zin wil veranderen. Coaching is een doelgericht proces waarbij de leergraag vooraf geformuleerd wordt. Doelen hebben die als zinvol worden ervaren, helpen om in actie te komen en doelgericht te handelen.

In de coaching zet ik verschillende methodieken in vanuit diverse wetenschappelijke, sociale- en bedrijfs- en geesteswetenschappen waaronder: mental coaching, systemische begeleiding, positieve psychologie, narratieve begeleiding en mindfulness.

Systemisch werk is een krachtige en impactvolle manier van begeleiding die patronen zichtbaar maakt op individueel- team en organisatieniveau. Systemisch werk geeft inzicht in hoe de verbinding is met verleden en hoe je daar op onbewust niveau mee verstrikt kan zijn.

Mindfulness betekent leven met bewuste aandacht en focus in het moment. Door middel van mindfulness leer je te focussen. Je leert hoe mentale processen in het brein werken, hoe gedachten tot stand komen en hoe je hierin laat meevoeren. Je traint als het ware je brein om meer in het hier en nu te leven. Je maakt nieuwe hersenverbindingen aan. Hierdoor kun je beter loslaten, uit negatieve gedachtencirkels komen en weer in contact komen met je lichaam. Hierdoor leer je bewuster leven, genieten van het leven, je leert lichaamssignalen herkennen en de grenzen hiervan.

Ik werk op een holistische manier, dat wil zeggen dat ik niet alleen gericht ben op de klacht maarwat eronder ligt. Op de samenhang tussen lichaam en geest, verleden en heden.

 

STAPPENPLAN

Het uitgangspunt is de ontmoeting. Iedereen is voor mij uniek. Coaching is maatwerk. Gesprekken en oefeningen zijn het belangrijk om inzichten, verbinding en bewustzijn te creëren. Daarnaast kunt je verwachten dat ik soms (concrete) opdrachten geef. Dit kan een leesopdracht een praktijkopdracht of ontspanningsopdracht zijn. De verhouding tussen deze vier onderdelen is voor iedereen anders.

De hooizolder, coachruimte

GESPREK

90%

OPDRACHTEN

70%

LEZEN

60%

DOEN!

80%