stress reductie

STRESSREDUCTIE: BALANS

Een kernbegrip om stress te laten afnemen is: goede zelfzorg. Zelfzorg is eerst goed voor jezelf zorgen en dan pas voor anderen. Het gaat om keuzes maken die goed voor jou zijn. Lastig misschien voor jou als je graag zorgt voor anderen, maar wel noodzakelijk. Tenslotte kan je niet voor iemand anders zorgen als het niet goed met jezelf gaat.

Een paar bouwstenen die je kunnen helpen om goed voor jezelf te zorgen:

Beweeg

Door te bewegen rem je de aanmaak van het stresshormoon Cortisol af. Ook wordt door beweging hersengebieden geactiveerd waarin het geheugen, sociale samenleving en zelfreflectie geregeld worden. Hierdoor wordt het zogenaamde gelukhormoon gestimuleerd.

Muziek en zingevende en sociale bezigheden

Muziek kan ontspannen en heeft een positief tegeneffect op stress.

Zinvol bezig zijn!

Een zinvolle bezigheid doen, laat de aanmaak van het stresshormoon afnemen. De negatief opgeslagen gebeurtenissen verminderen hierdoor in een bepaald gedeelte van de hersenen.

Goede nachtrust!

Zorg voor een goed slaaprimte en slaap minimaal 7 uur per nacht.

Evenwichtige voeding!

Gezonde en evenwichtige voeding helpt om stress tegen te gaan. Wees voorzichtig met fastfood en eet voldoende groente en fruit. Wees matig met alcohol.

Helpende relaties!

Helpende relaties zijn relaties waarbinnen je je veilig voelt. Deze relaties dragen eraan bij dat je je weer vitaal voelt. Investeer dus in het onderhouden van realties die helpend zijn.

Adem!

Een gezond ademrimte gaat automatisch. Wanneer je stress ervaart, is de ademhaling hoog en snel. Bij chronische stress blijft de ademhaling snel en hoog. Hierdoor onstaan lichamelijk klachten doordat door de snelle en hoge ademhaling de spieren in vooral de nek, schouders en bovenrug aangespannen blijven. Doordat de spieren aangespannen blijven, wordt je ontvankelijker voor negatieve gedachten. Je adem vertelt je hoe het met je gesteld is. Heb aandacht voor je ademhaling en kijk of je ontspanning kan vinden door het doen van ontspanningsoefeningen, door te mediteren en het doen van een hobby.

Mindfulness!

Een cursus Mindfulness kan een goede stap zijn naar een gezonder leven. Je leert in de cursus om op een andere manier met toekomstige stresssituaties om kan gaan.

Coaching!

Door middel van coaching kan je begeleid worden in het zetten van de stappen die nodig zijn om je weer veerkrachtig en vitaal te voelen.